PEDAGOGISEN SIRKUSOHJAAJAKOULUTUKSEN OPETUSSUUNNITELMA 2025 – 26

Kontaktiopetusta 111 ot ja itsenäistä työskentelyä (mm. etätehtävät, oppimispäiväkirja) 25 tuntia. Koulutus järjestetään kuudessa kontaktijaksossa.

Sirkuspedagogiikan perusteet; 29 oppituntia + 8 tuntia omaa työtä.

Aihekokonaisuuden tavoitteena on kehittää ja selkiyttää opiskelijan pedagogista ajattelua:

– oman ihmis-, oppimis- ja taidekäsityksen hahmottaminen

– opetellaan asettamaan tavoitteita, reflektoimaan omaa työskentelyä sekä saamaan ja antamaan palautetta

– hahmotetaan taiteen ja kasvatuksen suhdetta sekä tarkastellaan erilaisia sirkusopetuksen traditioita ja uskomuksia

Tavoitteet, reflektio ja palaute, 14 ot

Taidekasvatus ja kasvatuksen taide, 5 ot

Sirkus taiteena, 5 ot

Innostaminen ja motivointi, 3 ot

Open Space, 2 ot

Sirkuksen oppiminen ja opettaminen; 54 + 11.

Tavoitteena on, että opiskelija tunnistaa sirkustunnin oppimisprosesseja ja että hän osaa suunnitella ja toteuttaa sirkusopetusta, arvioida ja kehittää omaa työskentelyään sekä  hahmottaa työnsä vaikutuksia yksilöllisellä, yhteisöllisellä ja yhteiskunnallisella tasolla.

Ryhmädynamiikka, 5 ot

Sirkus oppimisympäristönä, 4 ot

Yksin ja yhdessä, ohjaajaidentiteetti, 3 ot

Minä ohjaajana, opetuslaboratorio, 10 ot

Pelit, leikit ja harjoitteet, 11 ot

Ilmaisutaito ja luovuus, 3 ot

Sosiaalinen sirkus, 6 ot

Psykomotorinen kehitys ja harjoittelu, 3 ot

Liikeanalyysi ja liikekehittelyt, 3 ot

Liikkuvuus, voima ja kehonhuolto, 3 ot

Kiinnitykset ja turvallisuus, 3 ot

Sirkustekniikka ja -didaktiikka; 28 + 6.

Tavoitteena on, että opiskelijalla on käsitys sirkuksen päälajeista ja että hän osaa opettaa niitä vähintään alkeistasolla, sekä huolehtia opetustilanteen turvallisuudesta.

Akrobatia ja käsilläseisonta, 6 ot

Ilma-akrobatia, 5 ot

Jongleeraus, 5 ot

Pariakrobatia ja pyramidit, 5 ot

Tasapainoilu, 5 ot

Lajien ydin, 2 ot

 

Kysy lisätietoja liiton koulutusvastaava Petra Päivärinteeltä | petra.paivarinne@snsl.fi | 040 1488 042