PEDAGOGISEN SIRKUSOHJAAJAKOULUTUKSEN OPETUSSUUNNITELMA 2025 – 26
Kontaktiopetusta 111 ot ja itsenäistä työskentelyä (mm. etätehtävät, oppimispäiväkirja) 25 tuntia. Koulutus järjestetään kuudessa kontaktijaksossa.
Sirkuspedagogiikan perusteet; 29 oppituntia + 8 tuntia omaa työtä.
Aihekokonaisuuden tavoitteena on kehittää ja selkiyttää opiskelijan pedagogista ajattelua:
– oman ihmis-, oppimis- ja taidekäsityksen hahmottaminen
– opetellaan asettamaan tavoitteita, reflektoimaan omaa työskentelyä sekä saamaan ja antamaan palautetta
– hahmotetaan taiteen ja kasvatuksen suhdetta sekä tarkastellaan erilaisia sirkusopetuksen traditioita ja uskomuksia
Tavoitteet, reflektio ja palaute, 14 ot
Taidekasvatus ja kasvatuksen taide, 5 ot
Sirkus taiteena, 5 ot
Innostaminen ja motivointi, 3 ot
Open Space, 2 ot
Sirkuksen oppiminen ja opettaminen; 54 + 11.
Tavoitteena on, että opiskelija tunnistaa sirkustunnin oppimisprosesseja ja että hän osaa suunnitella ja toteuttaa sirkusopetusta, arvioida ja kehittää omaa työskentelyään sekä hahmottaa työnsä vaikutuksia yksilöllisellä, yhteisöllisellä ja yhteiskunnallisella tasolla.
Ryhmädynamiikka, 5 ot
Sirkus oppimisympäristönä, 4 ot
Yksin ja yhdessä, ohjaajaidentiteetti, 3 ot
Minä ohjaajana, opetuslaboratorio, 10 ot
Pelit, leikit ja harjoitteet, 11 ot
Ilmaisutaito ja luovuus, 3 ot
Sosiaalinen sirkus, 6 ot
Psykomotorinen kehitys ja harjoittelu, 3 ot
Liikeanalyysi ja liikekehittelyt, 3 ot
Liikkuvuus, voima ja kehonhuolto, 3 ot
Kiinnitykset ja turvallisuus, 3 ot
Sirkustekniikka ja -didaktiikka; 28 + 6.
Tavoitteena on, että opiskelijalla on käsitys sirkuksen päälajeista ja että hän osaa opettaa niitä vähintään alkeistasolla, sekä huolehtia opetustilanteen turvallisuudesta.
Akrobatia ja käsilläseisonta, 6 ot
Ilma-akrobatia, 5 ot
Jongleeraus, 5 ot
Pariakrobatia ja pyramidit, 5 ot
Tasapainoilu, 5 ot
Lajien ydin, 2 ot
Kysy lisätietoja liiton koulutusvastaava Petra Päivärinteeltä | petra.paivarinne@snsl.fi | 040 1488 042